Bli scout i Turinge scoutkår!

Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

Det finns cirka 70 000 scouter i Sverige, från 8 år och uppåt. I hela världen finns ca 70 miljoner scouter och i Nykvarn Turinge scoutkår är vi ca 120 medlemmar, men det finns plats för fler!! Som scout gör man många olika saker, allt från att lära sig att vara en bra kompis till att göra upp eld, och vi är ofta ute i naturen.

Som scout träffas man en gång i veckan och har vanliga möten där man har olika aktiviteter allt från ”tårtjepordy” och trashockey till att göra upp eld och hantera en kniv. Ibland åker vi på hajk och sover i skogen och lever vildmarksliv, kanske i ett vindskydd som man byggt med sina kompisar.

Man behöver inte vara expert på att knyta knopar och sjunga sånger vid en lägereld för att vara scout eller att bidra som vuxen. Man kan komma med dom kunskaper man har och som ledare med ett engagemang för barn och ungdomar så kan vi tillsammans med övriga ledare forma program för en bra scouting. Till detta finns sedan möjligheter för ledare att få gå olika kurser för att fylla på med kunskap och idéer, vilka vi inom scoutrörelsen löpande anordnar under terminerna. Så ta chansen att komma med i ett glatt och friskt gäng.

Gå med i vår kår och testa scouting

Basen för scoutverksamheten finns i några enkla grunder där patrullen/gruppen och få prova på /learning by doing som utgör stommen. Så kom och prova på och lyssna mera runt scouting, många som provar på blir bitna och känner ”En gång scout alltid scout”.

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting. Kontakta den avdelning som intresserar dig, så kan de berätta mer och ni kan komma överens om när det passar.

Välkommen önskar alla ledare och funktionärer i Turinge scoutkår!

Är du intresserad av att testa på scouting?  Fyll i vår intresseanmälan >>

Har du varit på något möte och bestämt dig för att fortsätta?  Fyll i vår definitivanmälan >>