World Scout Jamboree 2019

Linn från oss i Turinge Scoutkår var med som funktionär nu i somras och delar med sig av sina upplevelser!

World Scout Jamboree 2019 var en intressant och väldigt svettig upplevelse. Jag kan lugnt meddela alla som inte varit i West Virginias berg mitt i sommaren att det är varmt o fuktigt – och åskar. Vi hade flertal åskstormar som var inom lägerområdet (som jag också hörde var lika stort som London…). Det var i varje fall två kvällar då vi var tvungna att vänta på att få ett ”all clear”-meddelande innan vi kunde gå och lägga oss då man inte fick vara i tälten under åskvädret. De stängde även ner aktiviteter under åskan så när den kom mitt på dagen, under senare delen av lägret fick vi avbryta aktivitet i ungefär en och en halv timme för att alla skulle tränga sig in i en träpaviljong och inga deltagare fick gå därifrån. Även avslutningen senarelades med typ en timme pga åska, när hela publiken redan satt på plats… I övrigt var alla tre showerna bra om lite utdraget och (varit i USA för mycket) awkward innan musiken kom igång, speciellt under mittenshowen. Men vi fick Bear Grylls (scoutambassadör och överlevare som även var på Jamboree i Sverige) och Recycled Percussion på invigningen, ”Broadway Sings Disney” på mittshowen (ja typ hela publiken sjöng med) och Pantatonix på avslutningen (Acapella cover grupp). Bäst var dock slutet av invigningen då en liten armada av drönare skickades upp och formade mönster i luften, finns på YouTube värt att se!

Det fanns extremt mycket för deltagare att göra under lägret och inget av det var planerat till specifika dagar. Detta ledde till långa köer i värmen och det gällde att vara på plats på vissa aktiviteter tidigt på förmiddagen annars var det stor chans att du inte kunde göra dom (jag jobbade uppe vid mountainbiken i några dagar och de stängde sitt insläpp runt typ två eller möjligtvis tre pga fullt och aktiviteterna stängde fem), fortfarande många väldigt glada scouter dock. Personligen jobbade jag som IST på något som hette Science Behind the Sport vilket är ett projekt av det där lokala West Virginia University att få ungdomar intresserade i vad de kallar STEM ämnen (NO ämnen och matte som jag skulle uttrycka det på svenska). Så jag spenderade nästan två veckor med att förklara flytkraft/densitet, vinkelmoment och material samt delar på en skateboard för folk i varierande åldrar och med varierande intresse från mina lyssnare. Här ska tilläggas att jag inte visste ett dugg om skateboarding innan jag hamnade på den stationen. Jag hade mindre fritid än förväntat och än vad jag hade velat, speciellt då vi också blev indragna i att vara ”crowd control” på showerna. Inte väntat men i slutändan intressant även om jag hellre bara velat se showerna. Sen var det transporterna… Området var stort. Det tog ca tio minuter att gå till matsalen från vårt tält och för att komma till aktiviteter och liknande var man typ tvungen att åka buss. Jag föredrar mindre och mer samlat lägerområde.

Så boende och mat. Tälten var bra, skönt med ståhöjd, och hur oscoutigt det än kändes så var tältsängarna sköna och man sov nog bättre på dom. Om man inte var bland britterna (funktionärerna) och fick först översvämning av regnvatten och sen av avloppsvatten i tälten. Ja toaletterna var inte de bästa, de fungerade men blev ganska äckliga och inget varmvatten att duscha i enbart uppvärmt av solenergi vilket innebar svinkallt ganska ofta, kan vara del av anledningen till förkylningen jag drog på mig i slutet av lägret. Maten var bra, om vi pratar frukost och middag. Visst frukosten blev lite enformig i slutet och kanske lite väl söt (vi fick munkar en morgon) men inget annat fel på den. Bra middagar och alltid flera saker att välja på, bra sallad men jag hörde att vegetariska blev lite tråkig ibland, annars bra. Lunchen å andra sidan. Det var inte lunch. Vi fick packa med oss den vid frukosten (logiskt och inga problem med den iden) men det var inte mat, det var snacks! Mesta av det var nötpåsar, kakor, minipajer, chips, mackor utan mycket till pålägg och äpple eller apelsin, allt utom frukten dränkt i socker. Nej tack, hade varit bra om de låtit oss göra ordentliga mackor eller nått. Bra wi-fi för att så många personer använde det konstant och bra med laddningsmöjligheter.

På det stora hela är jag nöjd. Det är en fantastisk upplevelse och är verkligen scouternas OS. I början av lägret vet du precis var folk kommer ifrån på halsdukar och ryggsäckar etc men inom några dagar är det mest borta pga Swaping, jag behöver uppdatera min filt. Om du har chansen att åka som deltagare, gör det. Min upplevelse är som funktionär, deltagarna hade förmodligen ett helt annat läger och från vad jag såg på dom, helt klart värt det. Nästa gång kanske jag provar att vara avdelningsledare.