I Scouterna får man ofta chans att åka på spännande äventyr, övernatta utomhus eller möta scoutkompisar på andra sidan jorden på en hajk, ett läger eller en världsscoutjamboree.

På sjön, i skogen eller på vida ängar lever vi friluftsliv, övar samarbete och utmanar oss själva med roliga aktiviteter. De allra flesta av Scouternas aktiviteter anordnas lokalt i scoutkåren, många åker på hajker, resor och läger med sin patrull eller avdelning men varje år anordnar Scouterna även flera centrala arrangemang.

Hajk
En hajk är en kortare övernattning som oftast görs tillsammans med patrullen eller den lokala scoutavdelningen. Många scoutkårer har särskilda scoutstugor dit man kan åka på hajk, men det är också vanligt att man vandrar, paddlar eller cyklar till helt nya lägerplatser. Ofta har hajken ett särskilt tema som alla aktiviteter kretsar kring, det kan till exempel vara en överlevnadshajk eller en rymdhajk.

Läger
Ett läger är oftast längre än en hajk, man sover borta flera nätter och ofta är det dessutom scouter från flera avdelningar eller kårer som samlas på en och samma lägerplats. Runt om i Sverige har Scouterna flera lägergårdar dit många kårer åker på läger, men det är också vanligt att man bygger upp en ny lägerplats på ett fält eller i naturen. Under ett läger hinner man med mängder av scoutaktiviteter, äldre scouter får ofta göra längre utflykter och övernattningar på egen hand i omgivningen, och kvällarna på ett scoutläger brukar avslutas med ett lägerbål då man sjunger sånger och leker lekar kring en lägereld.

Jamboree
En jamboree är ett jätteläger dit scouter ofta bjuds in från hela världen. I Sverige hade vi ett världsscoutjamboree 2011 då över 40 000 scouter kom till Rinkabyfältet i Skåne för att under några veckor leva friluftsliv och möta nya vänner från hela världen. Världens första världsscoutjamboree hölls 1920 i Olympiacentret i London, då samlades 8 000 scouter från 36 länder.

.Läs mer om Turinge Scoutkårs kommande läger >>