Vad kul att du vill bli scout!

I Scouterna formas och växer vi med våra äventyr. Det betyder att allt vi gör ute också sätter spår inom oss. När vi utforskar och upplever naturen hittar vi mod, självförtroende och vänner för livet. Idag är vi över 80.000 barn och vuxna, från norr till söder i 245 av landets kommuner. Oavsett vem du är eller var du kommer ifrån finns det ett äventyr för dig i Scouterna. Där stigarna tar slut, i branten upp för ett berg och när vi kastar loss mot ett öppet hav väntar det på dig. Vad väntar du på?

Hur funkar det?

Ett vanligt scoutmöte brukar vara 1-2 timmar på eftermiddagen eller kvällen oftast på en vardag. På helgen åker vi ibland på övernattning och på somrarna åker scouter ofta på läger.
Vi upplever stora och små äventyr när vi sover borta för första gången eller klättrar i berg med nya kompisar. Under våra äventyr lär vi känna varandra och oss själva samtidigt som vi blir bättre på att ta hand om naturen. Det bygger relationer för livet! Scouternas metod handlar bland annat om att testa själv, learning by doing, och att samarbeta i små grupper.

Vad gör vi på Scouterna?

Att vara medlem i Scouterna innebär framför allt en massa rolig verksamhet, allt från att lära sig att vara en bra kompis till att göra upp eld. I Scouterna är vi ofta ute i naturen och vandrar, paddlar kanot, åker skidor eller skridskor. Vi åker på hajk och sover i skogen, kanske i ett vindskydd som en har byggt med sina kompisar. I Scouterna får du många äventyr och samtidigt växa inuti, bli modigare, öva samarbete och kritisk tänkande.