YTTERBYÖ

Läs mer om hur du kan stötta Ytterbyö Friluftsförening på deras hemsida

Föreningen finns även på facebook

Ytterbyö är en 12 hektar stor ö i sjön Vällingen. Namnet är en rest från tiden då hela Vackstanäs hette Ytterby, innan marken kom att bli en del av gården Vacksta. Ytterbyö har nyttjats för ängsslåtter och bete, men driften lär ha upphört på 50-talet. Sedan dess har ön legat obrukad och delvis växt igen. Den gamla ladan fick förfalla och revs slutligen 2019.

2016 genomförde Vackstanäs en genomgripande naturvårdsavverkning med ekonomiskt stöd från Skogsstyrelsen. Målet var att återupprätta ön i ungefär det skick som den varit på 50-talet. Sedan dess har ön betats med getter, som mest 70 stycken, på somrarna.

2017 gick Vackstanäsgymnasiet ut med ett erbjudande till ett antal föreningar i trakten med förfrågan om man var intresserad av att bilda en förening för att utnyttja ön för friluftsliv, främst riktat till ungdomar. Efter en hel del möten kvarstod två föreningar: Turinge scoutkår  och Friluftsfrämjandet Södertälje med verksamhet även i Nykvarn.

2018 bildades föreningen Ytterbyö friluftsförening av dessa föreningar tillsammans med Stiftelsen Otto och Signe Broms hemskola, som äger Vackstanäs. Man skrev stadgar och ingick ett avtal med stiftelsen om en 10-årig nyttjanderätt av ön. I stadgarna anges att ”Föreningen har som ändamål att upprätthålla och utveckla Ytterbyö för friluftsaktiviteter till föreningens medlemsorganisationer.”

Ön används nu för läger och hajker av scouter, friluftsfrämjare och elever på Vackstanäsgymnasiet. Vi har årligen gemensamma arbetsdagar, då vi genomför sådant som gynnar våra verksamheter. Tillsammans skapar vi en fantastisk miljö som känns långt bort från bebyggelse och civilisation, men ändå ligger så väldigt nära och lättillgängligt. Målbilden för föreningen är att på Ytterbyö skapa en mötesplats för barn, ungdomar och vuxna med friluftsliv som en gemensamt intresse.